Mi az a szemszárazság és hogyan kell kezelni?

A szemszárazság az enyhe kellemetlenségtől akár egy súlyos panaszokkal járó állapotig terjedhet. Egész odáig is eljuthat, hogy nem tudjuk a szemünket hosszabb ideig egyfolytában használni.

A szemszárazság gyakori oka, hogy multimédiás kommunikációs eszközeink használata meghaladja az egészséges szintet, valamint egyre nagyobb hajlamunk van arra, hogy életünk legnagyobb részét otthon, a négy fal között töltsük. Sajnos egyre többen csatlakoznak ahhoz a csoporthoz, akik egyre gyakrabban szemszárazságban szenvednek.
A szemünket egyszerűen nem úgy tervezték, hogy elviseljen például egymást követő 6 epidzódot a kedvenc sorozatunkból, vagy akár arra, hogy 3 óra Candy Crush Saga játékot szinte pislogás nélkül végigjátszunk.

Ez a jelenség Computer Vision Syndrome (CVS) néven ismert. Lényege, hogy a szemünknek folyamatosan fel kell dolgozni a grafikus képet és szöveget alkotó apró pixelek millióit miközben a képernyőt nézünk ezért kevesebbet pislogunk és ennek következtében szemünk kiszárad.

Ezek a tevékenységek a modern élet részét képezik. A legtöbbünk számára lehetetlen elkerülni, hogy egész nap ne a monitort nézzük, vagy ne egy légkondicionált irodában üljünk.
Mivel nem várhatunk néhány száz-ezer évet az evolúció felzárkózására, így nekünk kell kezelnünk a tüneteket, mielőtt a „száraz szem” igazán elkezdené zavarni az életünket.

De okostelefon rajongó remete életmódunk nem az egyetlen dolog, ami miatt szemünk szárazzá válik.

Valójában a száraz szem sokféle okból keletkezhet, beleértve a fertőzéseket, az allergiákat, a terhességet, az irritáló hatásokat, a hormonpótló terápiát, a gyógyszereket (például a vérnyomáscsökkentő tabletták és az antidepresszánsok) és még úgy is kialakulhat, ha kissé nyitott szemmel alszunk éjszaka.

Honnan tudod, hogy szemszárazságban szenvedsz? A Nemzetközi Szemészeti Intézmény szerint a „száraz szem betegség” tünetei a következők lehetnek:

• Homályos látás
  • Hamar elfárad a szeme, ha számítógépes munkát végez, vagy bármely olyan tevékenységnél, amely tartós vizuális figyelmet igényel
  • Égő érzés
  • Idegentest érzése a szemben
  • Nagyon száraz szemérzés után túlzott könnyezés
  • Szemfáradtság
  • Szemváladékozás
  • A szem fájdalma és vörössége
  • Nehéz szemhéj érzés
  • Sírásnál nem jön könny a szeméből
  • Kényelmetlenné válik a kontaktlencse viselés.

A „száraz szem” biztosan nem olyan panasz, amit figyelmen kívül hagyhatunk.
Ha nem kezeljük a tüneteket időben, akár fekély, heg, fájdalom, sőt látásvesztés is kialakulhat.
Tehát abban az esetben, ha a fenti tünetek bármelyikét észleli, ajánlatos felkeresni egy szemész szakembert, hogy pontos diagnózist kapjon, és szükség esetén megkezdjék a kezelést.

A „száraz szem” megelőzése és kezelése.

Még mindig nehéz megszüntetni azokat a tényezőket, amelyek súlyosbítják a „száraz szemet”. Azonban van néhány dolog, amit tehetünk, hogy megőrizzük a szem épségét. Ezek közé tartozik a jó étkezés, bőséges vízfogyasztás, és ha csökkentjük a dohányfüst, légkondicionált vagy fűtött helységben való tartózkodást. De a leghasznosabb lépés, amit tehetünk, ha csökkentjük a multimédiás eszközök használatát.

Amikor egy képernyőt nézünk, a pislogásunk a felére csökken. Annak megakadályozása érdekében, hogy a szeme ne száradjon, ki kövesse a 20-20-20 szabályt. Minden 20 percben legalább 20 másodpercig nézzen, legalább 20 láb távolságra (1láb = 30cm).
Ilyenkor a szem meg tud pihenni és lehetővé teszi számukra, hogy újra feladatunkra összpontosítsunk.

Ha számítógéppel dolgozik ez azért is hasznos, mert bizonyos időközönként szünetet kell tartania és a szeme is megpihenhet.
Abban az esetben, ha hosszú ideig, folyamatosan képernyő előtti feladatot végzünk érdemes szemcseppet használni, hogy elkerüljük szemünk kiszáradását.

Végül, de nem utolsó sorban győződjön meg róla, hogy az egyéb környezeti hatások is megfelelőek az Ön számára.
Az autóban hajtsa le a napellenzőt, illetve az ablakokon beszűrődő erős fényt is tompíthatja, továbbá használjon ergonomikus széket és 20-26 cm-ről nézze a képernyőt, majd ennek megfelelően állítsa be a képernyő kontrasztját és fényerejét.