Másodlagos szürkehályog kialakulásának oka, tünetei, kezelése

A szürkehályog-műtéttel kapcsolatban az egyik leggyakoribb kérdés, hogy kiújulhat-e a műlencse beültetése után a betegség? A megnyugtató válasz, hogy nem. Ugyanakkor előfordulhat másodlagos szürkehályog, ami szerencsére egy egyszerű eljárással orvosolható.

A szürkehályog főként az idősebb, 60 év feletti korosztályt érinti, éppen emiatt sokan kezdetben nem ismerik fel a betegséget, mert az egyre homályosabb látásukat a korral járó dioptriaromlásnak tudják be. Nem értik, miért nem segít rajtuk a szemüveg, aztán a szemészeti vizsgálaton szembesülnek a valódi problémával. A szürkehályog ugyanis nem a szem fénytörési hibájából fakad (mint például a rövidlátás), hanem abból, hogy csökken a szemlencse rugalmassága és tisztasága. Éppen ezért a szürkehályog kezelésének egyetlen módja a műtét, amely során eltávolítják a beteg, elhomályosodott szemlencsét, és a helyére beültetnek egy új, egyénileg megtervezett szövetbarát műlencsét.

Mi az a másodlagos szürkehályog?

A mai modern műlencséket nem kell később cserélni, a páciensek élete végéig megfelelő látást nyújtanak. Azonban a kezeltek elenyésző százalékánál hónapokkal, vagy akár évekkel a műtét után kialakulhat az úgynevezett másodlagos szürkehályog. A tévhitekkel ellentétben nem azt jelenti, hogy a műlencsén „kiújul“ a szürkehályog, hanem ezekben az esetekben a másodlagos szürkehályog alatt a szemlencse tokzsákjának beszürkülését értjük. Ennek orvosi neve: tokfibrózis. A szürkehályog-műtét során ugyanis előfordulhat, hogy a szemlencse tokzsákját nem kerül teljes mértékben eltávolításra, mivel abba ültetik be a műlencsét. Így előfordulhat, hogy ez a lencsetok megvastagodik, hegesedik, elszürkül, ami megakadályozza a fénysugarak átjutását a szem belsejébe, és zavarhatja a látást.

A másodlagos szürkehályog tünetei és kezelése

Ha a műlencse beültetését követően egyszer csak azt veszi észre, hogy látása fokozatosan csökken, illetve káprázásra, fényszóródásra panaszkodik, akkor nagy eséllyel másodlagos szürkehályog áll a háttérben. Ilyenkor mielőbb ajánlott egy szemészeti vizsgálat, de megijedni nem kell, ugyanis a másodlagos szürkehályog YAG lézeres kezeléssel könnyen orvosolható.

A speciális YAG lézeres kezeléssel nyílást készítenek a beszürkült szemlencsetokon, ezáltal megszüntetik a fény útjában lévő akadályt. A beavatkozás mindössze pár percig tart és teljesen fájdalommentes. Mivel seb nem keletkezik, gyógyulási idővel sem kell számolni. Nem mindegy azonban, hogy hol és milyen eszközzel végzik el a másodlagos szürkehályog kezelését. Az állami ellátással szemben a szemészet magánrendeléseken, így a Sasszemklinikán is a legkorszerűbb lézerekkel dolgozunk.