Miért nem érdemes halogatni a szürkehályog műtétet?

Tünetei alapján szürkehályogra gyanakszik, vagy már túl is van a diagnózison, de tart a szürkehályog műtéttől? Elmondjuk, miért nem kell félnie, és milyen előnyökkel jár, ha minél előbb elvégzik a szürkehályog műtétet.

A szürkehályog a leggyakoribb szembetegség a világon, 50 éves kor felett minden második embert érint, 80 éves kor felett pedig már 70% ez az arány. A kor előrehaladtával ugyanis csökken az emberi test vízkészlete, ami miatt a szemlencse veszít rugalmasságából, elmozdulnak a fehérjerostjai, és idővel beszürkül és elhomályosodik. De nemcsak a nyugdíjas években kell számolni a szürkehályog — vagy orvosi nevén katarakta — kockázatával, ma már egyre gyakoribb fiatalabb korban is. A dohányzás, a cukorbetegség, az UV- és a kékfénysugárzás, valamint egyes gyógyszerek szintén degeneratív folyamatokat indíthatnak el a szemlencsén. A szürkehályog e miatt civilizációs betegségnek is tekinthető.

A szürke hályog betegség első tünetei

A fenti rizikótényezőket érdemes kiiktatni, tehát leszokni a dohányzásról, egészségesen étkezni, UV-szűrős napszemüveget hordani, illetve, ha sokat ül képernyő előtt, akkor a kékfényszűrős szemüveglencse is ajánlott. Tudni kell azonban, hogy nincs 100%-os recept, amivel megelőzhető a szürke hályog, katarakta, ezért fontos, hogy rendszeresen járjon szemészeti szűrővizsgálatra. A szürkehályog ugyanis lassan, évek alatt alakul ki, a nevére utaló beszürkült, homályos látás csak előrehaladott állapotában tapasztalható. Az első tüneteit (gyors dioptriaromlás, fényérzékenység, esti szemkáprázás, rosszabb kontraszt- és térérzékelés) könnyű összekeverni más látásproblémákkal. Műszeres vizsgálattal azonban a szürke hályog már korai fázisban is pontosan diagnosztizálható.

A szürkehályog műtét előnyei

Mi a teendő, ha szürkehályogot állapítottak meg önnél? Szemben a rövid- vagy távollátással, a szürkehályog nem korrigálható szemüveggel. A tévhitekkel ellentétben nem segít rajta a szemtorna és a vitaminok szedése sem. A kezelés egyetlen módja a szürkehályog műtét. A Sasszemklinikán is alkalmazott modern szürkehályog műtét technológiának köszönhetően gyorsan és fájdalommentesen túleshet rajta.

Felmerül a kérdés persze, hogy a betegség mely stádiumában érdemes elvégeztetni a szürkehályog műtétet? Régebben addig vártak, amíg a szürkehályog „megérett“, és megkeményedett a szemlencse. De ma már nem szükséges halogatni, sőt ajánlott minél előbb sort keríteni rá, aminek több oka is van.

• Teljesen biztonságos beavatkozás: Évente több, mint 18 millió szürkehályog műtétet hajtanak végre világszerte. A lézeres látásjavító műtétekkel szemben itt nincs életkori megkötés, de mint minden más operációnál, itt is igaz, hogy fiatalabb korban könnyebben regenerálódik a test, és kisebb az esélye a szövődmények kialakulásának.
  • Gyors műtét, gyors gyógyulás: Nem fog napokig kórházban feküdni, hiszen a szürkehályog műtétet ambulánsan, helyi érzéstelenítéssel is elvégezhető. Nincs szükség altatásra és hosszas előkészületekre. Elég reggel megérkezni a klinikánkra, a mindössze 20 perces beavatkozás után pedig kényelmesen lehet pihenni a margitszigeti Ensana Thermal Hotel**** szobájában, és ha panaszmentes, pár óra múlva haza is lehet menni. Másnap történik a kötés eltávolítása. Már ekkor sokat javul a látás, de a végleges látásélesség beállásához nagyjából 1 hónapra van szükség. Ez idő alatt fokozatosan vissza lehet térni a mindennapi tevékenységeihez.
  • Látással együtt életminőség is javul: A katarakta súlyosbodásával egyre nagyobb mértékben romlik a látás, az érintettek idővel nem tudnak autót vezetni, este olvasni, szeretteik arcát csak egészen közelről ismerik fel, nehezen tudnak tájékozódni.

Ugye ön sem szeretne éveket elvesztegetni így? A szürkehályog műtét célja elsősorban az, hogy visszakapja a betegség előtti látásélességét, de a mai modern műlencsék ennél jóval többre képesek. A klinikánkon is alkalmazott Alcon AcrySof® Panoptix prémium minőségű trifokális műlencsével például akár teljesen elhagyhatja a szemüveget. Az új fejlesztésű Alcon AcrySof® Vivity nyújtott fókuszú műlencse pedig már gyenge fényviszonyok mellett is kiváló látásélményt nyújt.

Nem érdemes tehát megvárni, amíg szó szerint beszürkül a világ! Jelentkezzen alkalmassági vizsgálatra, hiszen tapasztalt szakorvosi csapatunk segítségével visszakaphatja az éleslátás örömét.