A zöldhályog (glaukóma) korai felismerése, tünetei, kezelése

A zöldhályog, vagyis glaukóma visszafordíthatatlan látásromlást, végső esetben pedig vakságot okoz. Sokáig észrevétlen marad, de ha időben diagnosztizálják a zöldhályog betegséget, megelőzhető a maradandó károsodás.

A zöldhályog egy komplex szemészeti betegség, amelynek fő oka, hogy a szemben termelődő csarnokvíz nem tud megfelelően távozni. Emiatt az esetek többségében megemelkedik a szemnyomás, ami a látóideg vérellátási zavarához, majd a retina és a látóidegfő idegsejtjeinek pusztulásához vezethet, ami a látótér beszűkülését és látásromlást okoz.

Magyarországon a 40 év feletti lakosság 2%-át érinti a zöldhályog (glaukóma), 60 év felett pedig a zöldhályog betegség a vakság egyik vezető oka.

Mely rizikófaktorok esetén magasabb a zöldhályog kialakulásának esélye?

• családi előfordulás
  • emelkedett szemnyomás
  • nagyfokú rövid látás
  • korábbi szemsérülés
  • cukorbetegség
  • rossz vérkeringés, magas vérnyomás
  • hosszabb szteroidos gyógykezelés.

Melyek a zöldhályog típusai és tünetei?

A zöldhályog (glaukoma) leggyakoribb típusa a nyitott zugú glaukóma (az esetek 90%-át ez adja). Ebben az esetben az írisz és szaruhártya közötti csarnokzug széles és nyitott. A nyitott zugú glaukóma sokáig észrevétlen marad, mert kezdetben csak a perifériás látást befolyásolja, később már jelentősen károsodnak a látóidegsejtek. Ha pedig nem kezelik, a zöldhályog maradandó látásromláshoz, látótér-kiesésekhez, végül pedig látásvesztéshez vezethet, ezért is nevezik a glaukómát „a látás néma tolvajának “.

A betegség ritkább típusa a zárt zugú glaukóma: ez esetben a csarnokzug elzáródása akut glaukómás rohamot okozhat, amely sürgős orvosi beavatkozást igényel. Ilyenkor hirtelen jelentősen megnő a szemnyomás, amely jelentős fájdalommal, hirtelen látásromlással, gyakran émelygéssel, hányással járhat. Ilyen esetben nem szabad halogatni a szemészeti vizsgálatot, hanem azonnal a sürgősségi szemészethez javasolt fordulni.

Nem gyógyítható, de kezelhető a zöldhályog

A fentiekből is látszik, hogy a zöldhályog legtöbbször lappangva alakul ki, ezért panaszmentesség esetén is fontos a rendszeres, legalább évenkénti szemvizsgálat, különösen 40 éves kor felett, vagy egynél több rizikófaktor megléte esetén. Szemészeti magánrendelésen modern eszközökkel vizsgálják a szemet, így még tünetmentes állapotban fény derülhet a kóros elváltozásra. Az általános szemészeti vizsgálat nem jár kellemetlenséggel, fájdalommal, Óbuda legmegbízhatóbb klinikáján, a Sasszemklinikán profi környezetben, kényelmesen zajlik.

Akkor sem kell kétségbe esni, ha a szemvizsgálat igazolja a glaukómát, mert a szemnyomás csökkentésével és a látóidegfő keringésének javításával megállítható a további károsodás. A glaukóma kezelése történhet gyógyszeresen, szemcseppekkel, lézeres műtéttel vagy szükség esetén sebészeti úton is. Tehát ma már nem kell beletörődni abba, hogy lassanként elveszíti látását. Ám mivel a zöldhályog nem visszafordítható betegség, a legfontosabb a rendszeres szűrés, hogy minél előbb megkezdődhessen a kezelése.