A lézeres szemműtét veszélyei, kockázatai

A lézeres szemműtét komoly döntés. Minden szemüveges tudja, mennyivel jobb, komfortosabb, sőt talán sikeresebb lenne az élet szemüveg, vagy kontaktlencse nélkül. Aki ilyen fontos döntést hoz, szeretne tisztában lenni a lehetséges veszélyekkel, szövődményekkel.

Lézeres szemműtét veszélyeiVannak egyáltalán a lézeres szemműtétnek veszélyei, kockázatai?

Persze, hogy vannak, hiszen a lézeres szemműtét orvosi beavatkozás, minden orvosi beavatkozásnak van kockázata, még egy Algopyrin tabletta bevételének is.

Szerencsére a lézeres szemműtét azon orvosi beavatkozások közé tartozik, amelynek nagyon alacsony a kockázata, kevés veszélyt hordoz és ezek a kockázatok és veszélyek kellő körültekintéssel java részt elkerülhetőek.

A lézeres szemműtét kellő tapasztalattal és megfelelő technikai háttérrel végezve nagyon biztonságos beavatkozás, kisebb kockázatot hordoz, mint a nagyon biztonságosnak tekintett kontaktlencse viselés. Hihetetlenül hangzik, de aki kontaktlencsét visel, nagyobb veszélyt vállal, mint aki megműtteti a szemét. Ezt számos irodalmi adat igazolja.

Nagyon nem mindegy azonban, milyen módszerrel történik a beavatkozás.

Három féle lézeres szemműtét eljárás terjedt el a világon, ebből kettő maximális biztonsággal végezhető, a PRK és a FEMTO kezelés. A harmadik beavatkozás a LASIK felett eljárt az idő, de mivel a hozzá szükséges berendezések nagyon olcsók, ezért néhány intézmény gazdasági megfontolásból még alkalmazza ezt a módszert is.

PRK lézerkezelés

A legrégebbi, évtizedek óta bevált módszer a PRK, a felszíni, vagy egy lézeres kezelés. Ennek az eljárásnak a legnagyobb hátránya, hogy jár némi kényelmetlenséggel a kezelés utáni napokban, lassabb a végleges látásélesség kialakulása és tovább kell kontrollokon részt venni. A PRK a gazdaságos megoldás, teljes biztonsággal végezhető, ha megfelelő berendezések és kellő tapasztalat áll a háttérben.

FEMTO lézerkezelés

Az újabb, maximális biztonságot hordozó módszer a FEMTO, vagy kétlézeres, vagy védőlebenyes kezelés. FEMTO műtét után gyakorlatilag nincs kellemetlenség, néhány nap alatt beáll a végleges látásélesség és sokkal kevesebb a szükséges kontroll vizsgálat. Hátránya, hogy nem egy, hanem két lézer szükséges hozzá, ami emeli a műtét árát.

Az elavult, olcsóbb, de a fentiekhez képest komoly kockázatot hordozó eljárás a LASIK műtét, ilyet a Sasszemklinika nem is végez.

Biztonság, kockázat

A biztonság szempontjából vizsgálva vagy a PRK, vagy a FEMTO eljárás a választandó, attól függően, hogy a gyorsaság és a kényelem, vagy a gazdaságosság a fő szempont. A LASIK műtét semmilyen előnyt nem kínál ezekhez képest, de komoly kockázata van.

Lézeres szemműtét kockázataiIntézmény, klinika választás fontossága

A kockázat szempontjából döntő fontosságú a beavatkozást végző intézmény gyakorlata, tapasztalata. Azokat az orvosok, akik már több tízezer vizsgálatot, műtétet, kontrollt végzetek, nehéz meglepni, már mindent láttak, tapasztaltak, ismerik a kényes helyzetek megoldását. A Sasszemklinika a 87 000-ik műtéten is túl van már.

Természetesen az jár a legjobban, aki a legkorszerűbb orvostechnikát választja. A fejlődés nagyon gyors, egy elavult berendezésekkel dolgozó és egy korszerű klinika által nyújtott biztonság között óriási különbség lehet.

A biztonság szempontjából tehát minél nagyobb gyakorlattal rendelkező, minél korszerűbb műszerekkel felszerelt klinikát érdemes választani.

Páciens vélemények

Azt, hogy melyik klinika rendelkezik komoly gyakorlattal, könnyű megtudni, csak meg kell nézni az elvégzett kezelések és a Facebook oldalakon nyilatkozó elégedett páciensek számát. Vélemények a Sasszemklinikáról »

Technikai háttér

Hogy milyen technikai háttérrel rendelkezik egy klinika, nehéz megállapítani, de ahol sok páciens van, ott vélhetőleg a klinikának van lehetősége a legkorszerűbb berendezések beszerzésére, míg egy kisebb klinikán ez nyilván nehezebb.

Attól biztos nem kell tartanunk, hogy egy jól felszerelt, nagy gyakorlatú klinikán elrontják a látásunkat. Az előfordulhat, hogy a kezelt páciens szervezete a szokásostól eltérő módon reagál a lézeres kezelésre. Megfelelő tapasztalat birtokában ez korrigálható ezért a Sasszem klinika garanciát is vállal a kezeléseire.

A lézeres szemműtét megfelelő intézményben PRK vagy FEMTO eljárással biztonságos eljárás, nagyon alacsony kockázatú orvosi beavatkozásnak számít. Kevésbé veszélyes, mint a kontaktlencse viselése.

Lézeres szemműtét kockázatai, veszélyeiMilyen problémák fordulhatnak elő lézeres szemműtét során?

A lézeres szemműtét kapcsán előforduló leggyakoribb probléma az alul, vagy túlkezelés. Ennek több féle oka lehet a páciens egyéni reakciójától a vizsgálat pontatlanságán keresztül a lézer hibájáig.

A Sasszem klinikán a két órás alkalmassági vizsgálat során öt különböző módszerrel mérjük meg a legapróbb fénytörési hibákat is. Lézereinket a gyártó szervizeli. A szokásostól eltérő páciens reakció okozta eltérés kockázatát orvosi garanciánk keretében átvállaljuk. Mindent megteszünk, hogy ilyen probléma nálunk ne forduljon elő. Megnyugtató, hogy az alul vagy túlkezelés megfelelő gyakorlattal és műszerezettséggel, szemcseppekkel, vagy újrakezeléssel korrigálható.

PRK kezelés veszélyei, mellékhatásai

A régebbi lézerekkel elsősorban nagy, pluszos dioptriák PRK kezelése kapcsán fordulhat elő szaruhártya homály kialakulása. Nekünk régi lézerünk nincs, többek közt ennek megelőzésére választottuk a Scwind lézert klinikánkra.

LASIK kezelés veszélyei, mellékhatásai

Az általunk NEM végzett LASIK műtétek során fordulhatnak elő súlyos, a szaruhártyából képzett lebenyt érintő, akár súlyos látáskárosodással járó szövődmények.

FEMTO lézerkezelés veszélyei, mellékhatásai

A FEMTO műtét során szintén készül védőlebeny a szaruhártya anyagából, de mivel lézer és nem mechanikus eszköz végzi a lebeny kialakítását, mint a LASIK során, így itt a LASIK-ra jellemző szövődmények nem is fordulhatnak elő. A FEMTO kezelés egyetlen specifikus szövődménye a szaruhártya steril gyulladásos reakciója, mely kellő gyakorlattal még a kialakulás legelső stádiumában könnyen felismerhető és maradéktalanul megszüntethető. Veszélyt ez csak akkor jelent, ha nem ismerik fel időben.

A PRK és a FEMTO kezelés után is fordulhat elő káprázás, kettős kontúr észlelése, fényszóródás a fényforrások körül. Ennek oka általában az, hogy ha a kezelés során a kialakított új felszín nem egyenletes, nem ideálisan töri a fényt elsősorban a látótér széli részein.

Kellő gyakorlattal és technológia háttérrel ez a mellékhatás elkerülhető. A legmodernebb lézerek és vizsgáló berendezések már arra is fel vannak készítve, hogy egy nem ideális módon megkezelt szaruhártya felszínt helyrehozzanak, megszüntetve vele ezeket a panaszokat. A Sasszemklinika is rendelkezik „javító eljárásra” képes berendezéssel, tehát a segítségére tudunk lenni a valahol esetleg nem ideális módon megkezelt pácienseknek.

A nem PRK típusú lézeres szemműtétek után időnként szemszárazság alakul ki, különösen azoknál, akinek már eleve voltak ilyen jellegű panaszai. Ugyan ez általában átmeneti és műkönnyel jól uralható, mégis súlyos szemszárazságban szenvedő pácienseinknek inkább a PRK eljárást szoktuk ajánlani. A részletes alkalmassági vizsgálat során nagy figyelmet fordítunk a szemszárazság első jeleire is.

Összességében elmondható, hogy a FEMTO és a PRK kezelés biztonságos, végleges eredményű beavatkozás. Szövődményei, mellékhatásai megfelelő gyakorlattal és műszerezettséggel az esetek döntő többségében megelőzhetőek.