A sárgás szemfehérje sokat elárul az egészségről- nem szabad szemet hunyni felette!

Bizonyára hallotta már, hogy a szem a lélek tükre, de azt tudta, hogy egyébként igen hasznos információval is szolgálhat az egészségről? Tehát – mit is jelent, ha sárgás a szemfehérje?

A szemfehérjét nem véletlenül hívják “fehérnek”. Ezt a területet ínhártyának nevezzük, s ez az egészség egyik jelzője. Ha ez a terület besárgul, az általában azt jelenti, hogy valami történik a testében, ami sárgaságot okoz – ez az állapot, ami miatt a bőr vagy a szemek besárgulhatnak.

Mi is az a sárgaság?

A sárgaság fő okozója egy bilirubin nevű anyag – amikor ebből túl sok van a testben, a bőr és a szemfehérje megváltoztatja a színét.

A sárgaság kifejezetten gyakori az újszülöttek esetében, és többnyire ártalmatlan – a tünetei viszont felnőtteknél is jelentkezhetnek, amely némi aggodalomra adhat okot, hiszen ilyenkor nagy valószínűséggel valami nem működik rendesen a testben.

A sárgaság egyéb tünetei a következők:

• Viszkető bőr
  • Hasfájás
  • Étvágytalanság
  • Sötét színű vizelet
  • Fáradtság
  • Hányinger, hányás
  • Világos széklet
  • Hasmenés

Miről ismeri fel a sárgaságot?

A sárgaság a következőképpen hat a szem különböző területeire:

• Ínhártya – ez veszi körül az íriszt. A sárgaságot itt lehet leghamarabb diagnosztizálni.
  • Szemhéj és szempillák – a sárgaság hatására a szemhéj külső felülete, illetve annak belső része is sárgás árnyalatot vehet fel
  • Írisz – a sárgaság egy másik jele lehet az is, hogy a pupilla körüli színes rész besárgul
  • Pupilla – a szem egyetlen olyan része, amelyen nem észlelhetők a sárgaság tünetei

A sárgaság leggyakoribb okozói:

Májbetegség és májsérülés

A sárgaság tünetei elsősorban a májbetegségre utalhatnak. Ha a máj begyullad, megfertőződik vagy megsérül, képtelen megfelelően feldolgozni a bilirubint, ami emiatt felhalmozódik a szervezetben. A túlzott alkoholfogyasztás szintén károsíthatja a májat, sőt, akadályozhatja is a megfelelő működésben – ezt hepatocelluláris sárgaságnak is nevezzük.

Epekő

Habár kevés emberrel eshet meg, az epekő bizony súlyos problémákhoz vezethet. Ez akkor történhet, ha az epekő részben vagy teljesen elzárja az emésztőrendszer egy pontját. Az epekő elzárhatja az epevezetéket, amely az epe áramlását akadályozhatja. Emiatt az epehólyag megfertőződhet, vagy akár be is gyulladhat. Ráadásul egy elzárt vagy duzzadt epevezeték megakadályozza, hogy a májban már átalakult bilirubin ürülni tudjon. Ezt mechanikus sárgaságnak hívjuk, és habár az epekövek maguktól is távozhatnak, néha külső beavatkozást igényelhetnek.

Vérszegénység

Ilyenkor fokozott vörösvérsejt pusztulás vezet a bilirubin szint megemelkedéséhez. Ezt vérképzőszervi és immunbetegségek okozhatják.

A sárgaság további okai

• Máj- és hasnyálmirigy-rák
  • Hasnyálmirigy-gyulladás
  • Malária – a szúnyogok hordozta vérfertőzés is sárgasághoz vezethet

Ha panasza van:

• Keresse fel a háziorvosát – fontos, hogy minél hamarabb megtalálja a szemei és bőre sárgás elszíneződésének okát
  • Kerülje az alkoholfogyasztást – ha úgy érzi, a májjal vannak komolyabb problémái, próbálja kerülni az alkoholfogyasztást – ezzel a sárgaság is eltűnhet. Beszéljen az orvosával!
  • Növelje a vasbevitelt – ez akkor segíthet, ha a sárgaságot a vérszegénység okozza. A marhahús, csirkehús, bab és zöld, leveles zöldségek mind növelik a szervezet vastartalmát