V-betűs átkaink: viszketés, vörösség, vizenyős szemhéj

Szemallergiák

V-betűs átkaink: viszketés, vörösség, vizenyős szemhéjViszketés, kivörösödés, könnyezés: sajnos elég sokan ismerjük ezeket a tüneteket, amelyek a szemünkön jelentkeznek, és igen gyakran valamilyen allergén okozza őket. Fontos tudni, hogy mi is a kiváltójuk, hiszen a kezelés is aszerint lesz hatékony.

A szemünket fedő kötőhártya közvetlenül érintkezik a levegővel és a benne található allergénekkel. A kötőhártya érzékeny érhálózata kitágul, ez okozza a szem pirosságát, a benne található hízósejtek pedig hisztamint bocsátanak ki, ez váltja ki a gyulladást és a vele járó kellemetlenségeket. Magyarországon a lakosság 10–20 százaléka szenved az allergiás betegségek valamely formájától, és egyre több a szezonális allergiás is.

Sokféle szemallergia létezik a kötőhártya enyhébb irritációjától egészen a súlyos gyulladásáig. A leggyakoribb a szezonális (szénanáthásnak is nevezett) allergia, ami minden negyedik embert érint, és amit a fák és fűfélék pollenjei okoznak. Az egyetlen jó hír vele kapcsolatban az, hogy időszakos: addig tart, amíg a virágzás elmúlik.

Ez a tünetcsoport a gyerekeknél sajnos súlyosabban jelentkezik, olyannyira, hogy a szemek akár összetapadhatnak a váladéktól és fájdalmassá válhatnak. A szemhéj sokszor megdagad, a kötőhártya pedig viszket.

Ismert azonban olyan allergiafajta is, amely egész évben okozhat kellemetlen napokat, ilyen a penészgomba-allergia-, a házi poratka- vagy az állatszőr-kiváltotta probléma. Itt is van annyi öröm az ürömben (hogy a témánál maradjunk), hogy az egész éves tünetek enyhébbek, mint az időszakos allergiát jellemzők.

A szemallergiák legsúlyosabb fajtája a keratokonjuktivitisz, amelyben a szaruhártya is érintett – ez főként ekcémás felnőtteknél (inkább férfiaknál) fordul elő.

Ezen túl szemölcsös allergiának hívják azt az elváltozást a szemhéj belső felületén, amit a kontaktlencse-okozta helyi irritáció vált ki – ilyenkor a lencsehasználatot fel kell függeszteni.

Az allergiák jelentkezhetnek csak szemtünettel, de orrfolyással vagy ekcémás bőrproblémával együtt is. Ha szemünk főként akkor viszket és könnyezik, amikor a szabad levegőn vagyunk, akkor valószínűleg szezonális allergiáról van szó. Ha viszont lakásban tapasztaljuk a dolgot, akkor gyanakodjunk az állati szőrre vagy poratkára, esetleg penészre!

De hogy melyik esetben pontosan mi áll a háttérben, azt szemorvos vagy allergológus tudja megállapítani. Fontos is, hogy lásson minket szakember, hiszen ha nem kezeljük az allergiát, komolyabb betegség is kialakulhat belőle.

Amit tehetünk ellene:

• V-betűs átkaink: viszketés, vörösség, vizenyős szemhéjNe dörzsöljük a szemünket, az csak ront a helyzeten!
  • Alkalmazhatunk hideg vizes borogatást, műkönnyet.
  • Az orvos által rendelt szemcseppek (antihisztamin-tartalmú vagy szteroidos) enyhíthetik a tüneteket, de ezeket csak módjával szabad használni – esetenként megelőzésképp is. Antihisztamin létezik tabletta, szirup vagy injekció formájában is.
  • Átmenetileg tilos a smink!
  • A poratka elleni küzdelemben a sűrű felmosás, takarítás segít. Szerezzünk be matracvédőt, cseréljük gyakran az ágynemű-huzatokat!
  • Pollenek ellen tartsuk az ablakokat zárva, és csak napszemüvegben menjünk a levegőre.
  • A „kontaktlencsések” nyáron inkább térjenek át a szemüvegre!