Sasszemkezelés ÉLESEBBEN LÁTNI, MINT SZEMÜVEGGEL

A szemüveg hátrányait kontaktlencsével ugyan jórészt ki lehet küszöbölni, de számomra a lencse sem jelentett soha megnyugtatü megoldást. Oda kellett figyelni rá, hogy ne hordjam túl, nehogy ezzel károsítsam a szemem. Ha este programom volt, ki kellett számítani, mióta van rajtam, és meddig maradhat a szemem biztonságosan. Kontaktlencsével hiányzott az életemből az a spontaneitás, amiért valójában érdemes élni. Ezért amint megjelent a lézeres szemműtét Magyarországon, az elsők között voltam, akik belevágtak. Féltettem ugyan a szemem fényét, tartottam tőle, hogy egy új eljárás sok kockázattal járhat - hiszen nem voltak még megnyugtató, hosszú távú adatok a módszer hatékonyságáról és biztonságáról -, de alapos mérlegelés után úgy ítéltem meg: ha a lézerkezelés sikerrel jár, mindez olyan életminőségjavulást hozhat amiért megéri valamennyit reszkírozni. Tizennyolc év távlatából elmondhatom: a számításaim tökéletesen beváltak, félelmeim alaptalannak bizonyultak - vallja egy sasszemű páciens.

ELKÉPESZTŐ PONTOSSÁG

A világon ma már több tízmillió szemüveges kezelése történt meg, és a kezeltek 95%-ának látása olyan mértékben javult, hogy hivatalosan is szemüveg nélkül vezethetnek autót - mondja Halmai Botond, az OPTIK-MED Sasszemklinika igazgatója. "A maradék öt százalékba azok tartoznak, akiknél magas (-6-tól -12-ig) dioptriaértéket kell korrigálni. Az ő látásuk is számottevően javul. Azok pedig, akik a kezelés előtt ennél kisebb dioptriájú szemüveget

vagy kontaktlencsét viseltek, a Sasszemkezeléssel jobban láthatnak, mint valaha." A Sasszemkezelés lényege, hogy a szemnek nemcsak elsődleges, hanem másodlagos fénytörési hibáit is korrigálja. A gyakorlatban így nem ritka a 120-130%-os látásélesség sem. Ehhez a legmodernebb, repülőpontos (flying spot) lézer szükséges, amely a milliméter ezredrészénél is pontosabban dolgozik" - magyarázza Halmai Botond. A számítógép folyamatosan követi a szem helyzetét, és indokol esetben azonnal leáll, így csak a célterületeket kezeli. A beavatkozás előtt a rejtett fénytörési hibák megállapítására hullámfrontmérőt vagy aberrométert használnak. Mivel nincs két egyforma szem, ennek a műszernek köszönhetően lehetséges az egyénre szabott kezelés a lehető legélesebb látás elérése érdekében.

Nehéz szavakkal leírni az élményt, milyen érzés hosszú évek szemüvegviselése után egy reggel arra ébredni, hogy tisztán látszik a körülöttünk lévő világ. Mintha ketrecből szabadulna az ember: többé nem egy hideg üvegfal mögül válthat pillantásokat a hozzá legközelebb állókkal.

VÉGLEGES EREDMÉNY

"Maga a beavatkozás teljesen fájdalommentes" - mondja Halmai Botond. "A lézer a szem felszínét formálja át úgy, hogy a szaruhártya fénytörése a kívánt irányba változzon, ellensúlyozva az adott fénytörési rendellenességet. A lézerkezeléssel elért eredmény végleges, a látás nem romlik vissza. Ezt ma már huszonöt év nemzetközi tapasztalat bizonyítja". A lézercentrumban csak akkor vállalják a beavatkozást, ha garantálni tudják a jó eredményt. A látásjavulás mértékét előre közlik a páciensekkel, sőt írásba adják. Azok, akik megismerkedtek a Sasszemkezeléssel, arról számoltak be, hogy jobb, élesebb lett a látásuk, mint korábban szemüveggek vagy kontaktlencsével. Köztük nekem is.

Háromféle eljárást alkalmaznak ma világszerte a szaruhártya fénytörésének lézerrel történő megváltoztatására, azaz a végleges látásélesség elérésére.

PRK - A BIZTONSÁGOS
A PRK-nál a lézeres korrekciót közvetlenül a szaruhártyán végzik. Ez az eljárás elsősorban -6 dioptria alatti fénytörési hibák esetén javasolt. A kezelés egy-két percig tart, utána nem kötik be a szemet, de a szemész egy lágy kontaktlencsét helyez fel, hogy két-három napig óvja a szaruhártyát. A PRK kezelés után 4-6 nap otthoni pihenés javasolt.
Előnye: Rendkívül biztonságos és a vele elért eredmények is kitűnőek.
Hátránya: a kezelés utáni első három nap egyéni érzékenységtől függően kellemetlen is lehet. Munkába állni általában négy-nyolc nap után lehet. A látásélesség beállása hetekig is eltarthat, de folyamatosan javul.

LASIK - A KÉNYELMES
A PRK-nál a lézeres korrekciót közvetlenül a szaruhártyán végzik. Ez az eljárás elsősorban -6 dioptria alatti fénytörési hibák esetén javasolt. A LASIK-nél a szaruhártya teljesen érzéketlen, felszín alatti rétegeiben végzik a lézeres korrekciót, ehhez azonban hozzá kell férni. A hagyományos LASIK során egy pengéhez hasonló mechanikus eszközzel védőlebenyt képeznek a szaruhártya anyagából, így érik el az érzéketlen rétegeket.
ELŐNYE: nemcsak a kezelés alatt, de a kezelés után sem kell semmilyen komoly kellemetlenségre, fájdalomra számítani. Gyorsan beáll a látásélesség, ezért egy-két nap után már nincs akadálya a munkába állásnak sem.
HÁTRÁNYA: ritkán ugyan, de a mechanikus beavatkozás miatt az esetek 5%-ában lehetnek szövődményei, ezért az OPTIK-MED Sasszemklinika nem alkalmazza.

FEMTO (INTRALASIK) - BIZTONSÁGOS ÉS KÉNYELMES
A biztonságosságot jelentő technikai újdonság a LASIK-hez képest, hogy a védőlebenyt már nem emberi kéz, nem mechanikus műszer, hanem számítógép vezérelte speciális lézerkészülék alakítja ki. Az egész kezelés ezekkel a lézerekkel nyolc-tíz perc, nincs szükség terápiás kontaktlencsére, a látásjavulás azonnal érezhető, nincs fájdalomérzet és kevesebb kontroll szükséges.
ELŐNYE: teljes biztonság, teljes fájdalommentesség, rendkívül gyors eredmény. Az eljárás mentes mindazoktól a szövődményektől, amelyek miatt a hagyományos LASIK eljárás világszerte visszaszorulóban van. Kezelés után egy-két nap otthoni pihenés elegendő.
HÁTRÁNYA: semmilyen hátrány nem ismert sem a hazai, sem a külföldi tapasztalatok alapján. Igaz, az eljárás elvégzésére két lézerre van szükség, így az ár is közel kétszerese a PRK-kezelésnek.